Eindelijk!! (The Labyrinth 26 augustus tot 2 september 2012).

Eindelijk, nadat ik de gelukkige prijswinnaar was op Carpevent TT in Assen vorig jaar van een week karpervissen op het magische water Labyrinth, dat werd aangeboden door Hotspots in France, gaan we dan eindelijk op jacht naar de buffels van Labyrinth! We hebben de week uitgekozen van 26-8 t/m 2-9  2012. Na veel voorbereiding en wat info te hebben opgedaan gaan we vol goede moed aan de slag om er een fantastische week van te maken met veel avontuur en hopelijk mooie en grote vissen.
Om 12:30 mochten we het terrein op, samen met wat andere Engelse vissers, om de stekken te bekijken en keken onze ogen uit naar het prachtige 20 ha water van Labyrinth. Het water heeft wat weg van 1 van onze favoriete water bij ons uit de buurt en heeft ook iets magisch over zich heen. Het kan dan ook niet anders zijn dat hier prachtige vissen rondzwemmen en je PR wel kan verbeteren hier. Er wordt geloot met balletjes met cijfers van de  stekken, om iedereen een eerlijke kans te geven op de stekken die je voorkeur hebben. Aangezien ik wel vaker geluk heb met reizen winnen en dit soort dingen kon het ook niet anders dat wij het laagste cijfer trokken en onze voorkeur stek konden gaan bevissen. Eenmaal op het water bleek de hele mainlake onder het wier, tot wel 3 mtr hoog, te staan. we konden ook bijna geen vrije stekken vinden helaas. De eerst nacht hebben we maar op goed geluk gevist en vingen we een grote brasem langs de kant onder een boom en een poisson chat. We hebben wel lekker kunnen slapen en waren dus okselfris om even goed tijd te nemen om wat wiervrije stekken  plateau's enz te vinden en die vonden we gelukkig! Voor onze onderwatercamera die ik had meegenomen ben ik gaan zwemmen en zelf een mooie wiervrije stek gemaakt op 2 mtr diep langs de kant. We kregen ook genoeg vis voor de camera door paar keer per dag ervoor lichtjes te voeren. Wel bleek dat de poisson chat een enorme plaag is hier want ze zaten soms wel met 50 stuks voor de camera als een gek te azen! De 2e nacht gaat in en we vangen onze eerste vis(spiegel van 22,5 pnd) van een plateau. Wel hadden we het snel door dat elke vis vanuit de boot gedrild moest worden want ze zaten gelijk muurvast. Dat is dan ook een mooi avontuur en zeker spectaculair, want het kan natuurlijk ook grote meerval zijn! We verspeelden door het hardnekkige wier helaas de 2 nacht 3 vissen door losschieters. Maar we kregen in iedergeval beet en dat was voor ons een goed teken dat we goede spots hadden gevonden. Dag 3 was wederom erg mooi weer met een klein windje en 26 graden overdag. Op 3 hengels hadden we nog geen piepje gehad en besloten we andere rigjes en aas te gaan gebruiken en wat verspreider te gaan voeren. Dit werd die nacht beloond met een mooie spiegel en een ontzettend sterke schubkarper van 29 pnd die  mijn nieuwe hengels tot het uiterste testte! Yes, het lijkt te gaan lopen nu we verwachten veel van die nacht en de komende nachten. Helaas kregen we geen aanbeten meer die nacht. De 4e dag is alweer aangebroken en we besloten voor 2 hengels waar weinig actie op was nieuwe spods te gaan zoeken. We vonden na een tijdje peilen 2 diepe wiervrije geulen van elk bijna 5 mtr diep. . We zijn deze dag ook maar gaan genieten van het lekkere weer en de aangestoken bbq en de nodige drankjes om toch een optimaal vakantie gevoel te behouden. Een erg fijne bijkomstigheid is de aanwezige luxe zoals vriezers, magnetrons en oplaadpunten. De wc’s en de douches waren ook prima en schoon! Om een uur of 22:00 kregen we vlak na elkaar 2 runs uit de diepe geul waarvan we er 1 weer verspeelde in het wier en de ander een dikke en grote brasem was.  Later in de nacht kregen we vanaf het plateau een aanbeet wat resulteerde in een mooi klein spiegeltje van 15 pnd. Dag 5 is aangebroken en omdat het s'middags toch erg stil bleef besloten we om een getakelde aasvis voor de onderwatercamera te leggen. Laat in de avond toen we lekker aan een desperado zaten te lurken schrokken we stijf op van een enorme grote snoek die boven het aasvis lag en dus ook voor onze camera. We hebben opgemeten met een handig trucje en kwamen op een lengte van ongeveer 1,20 tot 1,25 mtr!
Helaas liet deze snoek onze aasvis liggen. We zijn maar gaan slapen en werden rond 5 uur weer gewekt door een snoeiharde run wederom uit de geul!
Na een spectaculaire dril van wel dik 30 min waarbij onze boot op sleeptouw werd genomen en zelf nog met de elektromotor in de achteruit konden we een super mooie schub van 36 pnd landen. Na wat mooie foto's te hebben geschoten zijn we weer lekker van het weer gaan genieten en gaan nadenken over hoe en wat. Er zit een grote supermarkt op nog geen 10m min rijden en we haalden daar s'middags maar eens wat lekkere vlees en brood voor de bbq die we in de planning hadden die dag. De volgende ochtend, 6 uur,  was het weer raak nu vanaf het plateau. Er kwam een mooi gebouwde spiegel op de kant met het gewicht van 29 pond. De laatste dag en nacht is alweer helaas aangebroken. De hele nacht bleef het rustig en konden we een goede nacht maken zodat we de volgende dag fris en fruitig onze auto weer konden inladen en veilig weer naar huis konden rijden. We hebben het niet slecht gedaan vergeleken met de andere vissers. We hebben in totaal 6 vissen mogen vangen en helaas 9 moeten gelost. Labyrinth is een erg mooi water waar ik zeker terug ga komen de komende jaren, maar het is ook wel een taai water, zeker met de omstandigheden die wij hadden die week. Maar door veel rigs en aas te proberen moet je tot wat leuke vangsten kunnen komen en het maakt het dan ook leuker natuurlijk als je daardoor gaat vangen.
Wij willen Hotspots in France bedanken voor de fantastische week die we hebben gehad en het mogen kennis maken met dit mooie water Labyrinth!  Wij zijn nog niet klaar daar en hopen er zo snel mogelijk weer terug te keren!

Groeten Arjan de Wit en Tim van der Werf

Tim met een mooie vis van 29 pond.36 pond geweldArjan en Tim (vakantiegevoel).Scherp en onopvallend vissen.De Poisson chat is bij tijden vervelend, maar deze worden blijvend afgevangen.